Facebook edgerank bepaalt of berichten getoond worden
Facebook edgerank bepaalt of berichten getoond worden
11 juli 2012 
2 min. leestijd

Facebook edgerank bepaalt of berichten getoond worden

Reageren fans niet of nauwelijks op jouw Facebook berichten? Heb je daardoor het gevoel dat bijna niemand jouw berichten ziet? Het grootste deel van jouw Facebook fans krijgt jouw bericht ook helemaal nooit te zien. En dat komt door de Facebook edgerank. Wat is die Facebook edgerank? En wat kun je hier zelf aan doen? Dat leg ik hieronder uit.

– Laatste update 28 februari 2019 –

Slechts 4% ziet je Facebook updates

Natuurlijk wil je jouw berichten onder de aandacht van je fans brengen. Het liefst wil je ook nog dat ze hierop reageren en de content delen met hun vrienden. Dan is het wel belangrijk dat zij de berichten überhaupt te zien krijgen. Maar wist je dat gemiddeld slechts zo’n 4% van je fans jouw berichten te zien krijgt? Dit wordt bepaald door de Facebook edgerank.

Dat geldt voor je Facebook profiel, een Facebook groep en ook voor je Facebook pagina. Bovendien krijgen updates van vrienden en groepen voorrang op berichten van een Facebook pagina. Daarom wordt organisch bereik (dus zonder daarvoor te betalen) steeds lastiger op Facebook. Maar er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om meer organisch bereik met je Facebook pagina te krijgen.

Wat is Facebook edgerank?

Facebook gebruikt de term ‘edge’ voor alle content die je op Facebook plaatst. Niet alleen voor de berichten, foto’s en video’s die je plaatst, maar ook het ‘liken’ of reageren op een status update is een edge. Zelfs het aanpassen van je profiel is een edge. Elke actie die je met Facebook hebt, is een edge.

Dagelijks wordt er heel veel content op Facebook geplaatst. Facebook filtert deze informatie daarom alvast voor gebruikers om hen de meest relevante informatie te tonen zodat ze niet overladen worden met alle berichten. En dat is alleen maar prettig want anders word je overladen met berichten.

Facebook heeft een algoritme, een formule, dat bepaalt welke content het meest relevant is om aan een gebruiker te tonen. Dit heet de edgerank. De Edgerank-formule is opgebouwd uit 3 onderdelen: affiniteit, interactie en tijd.

Facebook-Edgerank

Hoe werkt de Facebook edgerank formule?

Affiniteit

Affiniteit is een waarde die gebaseerd wordt op de hoeveelheid interactie die er is tussen gebruikers. Hoe vaker je berichten van iemand bekijkt of hierop reageert, des te hoger de affiniteitsscore is. Dit betekent dat updates van deze persoon vaker zullen verschijnen in jouw nieuwsoverzicht dan berichten van iemand anders waar je nooit op reageert. Dit geldt ook voor je fans. Hoe vaker ze reageren op je berichten, hoe groter de kans is dat ze jouw berichten ook te zien krijgen. Een bericht met 2 reacties en 5 likes, krijgt dus een hogere waarde dan een bericht zonder reacties of likes.

Interactie

Gewicht is de waarde die Facebook aan bepaalde content toekent. Iedere soort content krijgt van Facebook een bepaalde waarde. Zo scoort een foto of video beter dan een bericht met alleen maar tekst. Ook interactie krijgt een waarde van Facebook. Een reactie op een update heeft meer waarde dan een ‘vind ik leuk’. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een een actie die meer tijd kost, ook een hogere waarde oplevert.

Tijd

Verval is tenslotte de waarde die gebaseerd is op tijd. Hoe recenter het bericht is, hoe groter de kans om in het nieuwsoverzicht te verschijnen. Hierdoor scoren de actuelere berichten beter omdat dit nieuwe content is.

Hoe kun je de edgerank verhogen?

Een bericht met 3 reacties en 7 likes, krijgt dus een hogere waarde dan een bericht zonder reacties of likes. En hoe hoger de waarde, hoe groter de kans dat dit bericht ook getoond wordt op de tijdlijn van je fans. Het is dus belangrijk om te zorgen voor interactie op je Facebook pagina.

  • Plaats content op je pagina die ook interessant is voor je doelgroep.
  • Je kunt interactie stimuleren door bijvoorbeeld vragen te stellen.
  • Zorg ervoor dat je nieuwe updates plaatst op de momenten dat je fans ook actief zijn op Facebook.

Wil je op de hoogte blijven?

Vind je dit een interessant artikel? Wil je geen tips meer missen dan kun je natuurlijk ook fan worden van de Facebook pagina.

Over de schrijver
Ik help jou een succesvol online bedrijf opbouwen zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Dat doe ik door praktische online marketing adviezen te geven die zorgen voor een constante stroom klanten. Die tips deel ik op een begrijpelijke manier zodat je het zelf kunt toepassen, zonder teveel gedoe.
Reactie plaatsen